Références

Avertissement Consulter la version la plus récente.

Information archivée dans le Web

L’information dont il est indiqué qu’elle est archivée est fournie à des fins de référence, de recherche ou de tenue de documents. Elle n’est pas assujettie aux normes Web du gouvernement du Canada et elle n’a pas été modifiée ou mise à jour depuis son archivage. Pour obtenir cette information dans un autre format, veuillez communiquer avec nous.

1. Conseil canadien sur l'apprentissage, L'état de l'apprentissage au Canada, Ottawa, Conseil canadien sur l'apprentissage, 2007.

2. Ministre des Travaux publics et des Services gouvernementaux, Programme d'aide préscolaire aux Autochtones dans les collectivités urbaines et nordiques – Le Programme et les participants (2001), Ottawa, ministre des Travaux publics et des Services gouvernementaux, 2002.

3. L.C. Findlay et T. Janz, « La santé des enfants des Premières nations vivant hors réserve et des enfants métis de moins de 6 ans », Rapports sur la santé, 23(1), 2012, p. 31-40.

4. L.C. Findlay et T. Janz, « The health of Inuit children under age 6 in Canada », InternationalJournal of Circumpolar Health,71, 2012.

5. S. de Leeuw, J. Fiske et M. Greenwood, Rural, Remote, and North of 51: Service Provision and Substance Abuse Related Special Needs in British Columbia's Hinterlands, PrinceGeorge, British Columbia, University ofNorthern British Columbia Task Force onSubstance Abuse, 2002.

6. R. Owens, Language Development, Fifth Edition, Boston, Allyn and Bacon, 2001.

7. J.J. Heckman, « Skill formation and the economics of investing in disadvantaged children », Science, 312(5782), 2006, p. 1900-1902.

8. D. Arnold, « Co-occurrence of externalizing behavior problems and emergent academic difficulties in young high-risk boys: a preliminary evaluation of patterns and mechanisms », Journal of AppliedDevelopmental Psychology, 18, 1997, p. 317-330.

9. T.J. Sabol et R.C. Pianta, « Patterns of school readiness forecast achievement and socioemotional development at the end of elementary school », Child Development,83(1), 2012, p. 282-299.

10. G.J. Duncan, A. Clasessen, A. Huston et al., « School readiness and later achievement », Developmental Psychology, 43(6), 2007, p. 1428-1446.

11. L. Justice, K.L. Pence Turnbull, R.P. Bowles et L. Skibbe, « School readiness among children with varying histories of language difficulties », Developmental Psychology, 45(2), 2009, p. 460-476.

12. A. Capute, « Using language to track development », Patient Care,21(19), 1987, p. 60-70.

13. P. Silva, S. Williams et R. McGee, « A longitudinal study of children with developmental language delay at age three: Later intelligence, reading and behaviour problems », DevelopmentalMedicine and Child Neurology, 26, 1987, p. 630-640.

14. A.R. Young, J.H. Beitchman, C. Johnson et al., « Young adult academic outcomes in a longitudinal sample of early identified language impaired and control children », Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(5), 2002, p. 635-645.

15. J. Ball, « Supporting young Indigenous children's language development in Canada: A review of research on needs and promising practices », TheCanadian Modern Language Review, 66(1), 2009, p. 19-47.

16. Santé Canada, Indicateurs de santé comparables des Premières nations, Ottawa, Santé Canada,2005.

17. J. Smylie, Indigeneous Children's Health Report: Health Assessment in Action,Toronto, Keenan Research Centre, 2009.

18. J. Ball, Aboriginal Young Children's Language and Literacy Development: Research Evaluating Progress, Promising Practices, and Needs, Ottawa, Canadian Language andLiteracy Networked Centre of Excellence,2007.

19. Développement des ressources humaines Canada et Statistique Canada, Enquête longitudinale nationale sur les enfants et les jeunes. Manuel de l'utilisateur des micro-données, cycle 1, diffusion 2 (Fichier de microdonnées à grande diffusion, no 89M0015GPF au catalogue),Ottawa, Statistique Canada, 1996.

20. Ressources humaines et Développement des compétences Canada, Évaluation sommative de l'initiative Comprendre la petite enfance, Gatineau, Québec, Ressources humaines et Développement des compétences Canada, 2011.

21. J. Ball et M. Lewis, « Talking points: What can speech-language partners contribute to Aboriginal early childhood development? », dans C. St. Aubin, éd. Compendium on AboriginalEarly Child Development, Ottawa, Canadian Child Care Federation, 2005.

22. J. Gould, « Non-standard assessment practices in the evaluation of communication in Australian Aboriginal children », Clinical Linguistics and Phonetics, 22(8), 2007, p. 643-657.

23. B. Bernhardt, J. Ball et J. Deby, « Cross-cultural issues in assessment of phonology », dans S. McLeod, éd. The International Guide toSpeech Acquisition, Albany, New York, Delmar Thomson Learning, 2007.

24. L. Bernacki Jonk, Aboriginal and Non-Aboriginal Mothers' Views on Language Acquisition, Winnipeg, Manitoba, University of Manitoba, 2009.

25. L.M. Dunn et L. Dunn, Examiners Manual for the PPVT-3: Peabody Picture Vocabulary Test Third Edition, Circle Pines, Minnesota, American Guidance Service, 1997.

26. M.F. Gardner, Expressive One-Word Picture Vocabulary Test Revised, Novato, California, Academic Therapy, 1990.

27. J. Ball et P. Janyst, Screening and Assessment of Indigenous Children: Community-University Partnered Research Findings, Policy brief presented at Early Years Policy Forum, Vancouver, 2008.

28. D. Pesco, « Language socialization in Canadian Aboriginal communities », dans P.A. Duff et N.H. Hornberger, éd. Encyclopediaof Language and Education, Volume 8:Language Socialization, New York, Springer Science and Business Media, 2008, p. 273-285.

29. M.J. Norris, « Les langues autochtones du Canada », Tendances sociales canadiennes,51, 1998, p. 16.

30. J.R. Johnston et M.Y.A. Wong, « Cultural differences in beliefs and practices concerning talk to children », Journal of Speech, Language and Hearing Research, 45, 2002, p. 916-926.

31. N. Simmons et J.R. Johnston, « Cross-cultural difference in beliefs and practices that affect the language spoken to children: Mothers with Indian and Western heritage », InternationalJournal of Language and CommunicationDisorders, 42, 2007, p. 445-465.

32. Statistique Canada, Enquête sur les enfants autochtones, 2006: Guide des concepts et méthodes, Ottawa, ministre de l'Industrie, 2008.

33. L.K. Muthén et B.O. Muthén, Mplus User's Guide. Sixth Edition, Los Angeles, California, Muthén and Muthén, 2010.

34. B.G. Tabachnick et L.S. Fidell, Using Multivariate Statistics. Fourth Edition, Boston, Allyn and Bacon, 2001.

35. J.C. Hayton, D.G. Allen et V. Scarpello, « Factor retention decisions in Exploratory Factor Analysis: A tutorial on parallel analysis », Organizational Research Methods, 7(2), 2004, p. 191-205.

36. P.M. Bentler, « Comparative fit indexes in structural models », Psychological Bulletin, 107, 1990, p. 238-246.

37. L.R. Tucker et C. Lewis, « A reliability coefficient for maximum likelihood factor analysis », Psychometrica, 38, 1973, p. 1-10.

38. M.W. Brown et R. Cudeck, « Alternative ways of assessing model fit », dans K.A. Bollen et J.S. Long, éd. Testing Structural Equation Models, Newbury Park, California, Sage Publications, 1993.

39. L. Hu et P.M. Bentler, « Cut-off criteria for fit indices in conventional criteria versus new alternative », Structural Equation Modelling, 6, 1999, p. 1-55.

40. J.E.V. Lloyd et C. Hertzman, « How neighborhoods matter for rural and urban children's language and cognitive development at kindergarten and grade 4 », Journal of Community Psychology, 38(3), 2010, p. 293-313.

41. G.J. Duncan, J. Brooks-Gunn et P.K. Klebanov, « Economic deprivation and early childhood development », Child Development, 65, 1994, p. 296-318.

42. M.F. Braves, G.J. Brunetti et W.H. Slater, « The reading vocabularies of primary-grade children of varying geographic and social backgrounds », dans J.A. Harris et L.A. Harris, éd. New Inquiries in Reading Research andInstruction, Rochester, New York, National Reading Conference, 1982, p. 99-104.

43. K. Magnuson, H. Sexton, P. Davis-Kean et A. Huston, « Increases in maternal education and young children's language skills », Merrill-PalmerQuarterly, 55, 2009, p. 319-350.

44. K.F. Rust et J.N.K. Rao, « Variance estimation for complex surveys using replication techniques », Statistical Methods inMedical Research, 5(3), 1996, p. 281-310.

45. M. Crago, « Development of communicative competence in Inuit children: Implications for speech language pathology », CommunicationDisorders Quarterly, 13, 1990, p. 73-83.

46. A. Eriks-Brophy, J. Quittenbaum, D. Anderson et T. Nelson, « Part of the problem or part of the solution? Communication assessments of Aboriginal children residing in remote communities using videoconferencing », Clinical Linguistics and Phonetics, 22, 2008, p. 589-609.