Documents consultés
AMERICAN ASSOCIATION OF UNIVERSITY PROFESSORS. 2014. Recommended Institutional Regulations on Academic Freedom and Tenure, Washington D.C., American Association of University Professors.
BROWNLEE, J. 2015. « Contract faculty in Canada: Using access to information requests to uncover hidden academics in Canadian universities », Higher Education, p. 1 à 19.
DOBBIE, D., et I. ROBINSON. 2008. « Reorganizing higher education in the United States and Canada: The erosion of tenure and the unionization of contingent faculty », Labor Studies Journal, vol. 33, no 2, p. 117 à 140.
ETMANSKI, B., D. WALTERS et D. ZARIFA. 2017. « Not what I expected: Early career prospects of doctoral graduates in academia », Revue canadienne d’enseignement supérieur, vol. 47, no 3, p. 116 à 133.
FERGUSON, S.J. 2016. « Les femmes et l’éducation : qualifications, compétences et technologies », Femmes au Canada : rapport statistique fondé sur le sexe, produit no 89-503-X au catalogue de Statistique Canada.
FIELD, C.C., et G.A. JONES. 2016. A Survey of Sessional Faculty in Ontario Publicly-Funded Universities, Toronto, Centre for the Study of Canadian and International Higher Education, Institut d’études pédagogiques de l’Ontario, Université de Toronto.
FOSTER, K., et L. BIRDSELL BAUER. 2018. Out of the Shadows: Experiences of Contract Academic Staff, Association canadienne des professeures et professeurs d’université.
FRANK, K. 2019. Parcours professionnels des titulaires d’un diplôme en STGM au Canada : analyse comparative entre les sexes, Direction des études analytiques : documents de recherche, no 429, produit no 11F0019M au catalogue de Statistique Canada.
FRANK, K., et M. FRENETTE. 2021. Perceptions des couples quant à la répartition des tâches domestiques et des tâches liées aux soins des enfants : existe-t-il des différences entre les groupes sociodémographiques?, Direction des études analytiques : documents de recherche, no 460, produit no 11F0019M au catalogue de Statistique Canada.
GOULDEN, M., M.A. MASON et N. WOLFINGER. 2004. « Do babies matter: Redefining gender equity in the academy », Mentoring Academic Careers in Engineering: Proceedings of the Presidential Awards for Excellence in Science, Mathematics and Engineering Mentoring/Stanford School of Engineering Workshop, p. 97 à 111 (site consulté le 31 mars 2021).
HOLMAN, L., D. STUART-FOX et C.E. HAUSER. 2018. « The gender gap in science: How long until women are equally represented? », PLoS Biology, vol. 16, no 4.
MANCHESTER, C.F., L.M. LESLIE et A. KRAMER. 2013. « Is the clock still ticking? An evaluation of the consequences of stopping the tenure clock », ILR Review, vol. 66, no 1, p. 3 à 31.
MORGAN, A.C., S.F. WAY, M.J.D. HOEFER, D.B. LARREMORE, M. GALESIC et A. CLAUSET. 2021. « The unequal impact of parenthood in academia », Science Advances, vol. 7 : eabd1996.
MOSS-RACUSIN, C.A., J.F. DOVIDIO, V.L. BRESCOLL, M.J. GRAHAM et J. HANDELSMAN. 2012. « Science faculty’s subtle gender biases favor male students », Proceedings of the National Academy of Sciences, vol. 109.
MOYSER, M., et A. BURLOCK. 2018. « Emploi du temps : la charge de travail totale, le travail non rémunéré et les loisirs », Femmes au Canada : rapport statistique fondé sur le sexe, Statistique Canada, Ottawa.
ORNSTEIN, M., P. STEWART et J. DRAKICH. 2007. « Promotion at Canadian universities: The intersection of gender, discipline and institution », Revue canadienne d’enseignement supérieur, vol. 37, no 3, p. 1 à 25.
PARK, T. 2011. « Do faculty members get what they deserve? A review of the literature surrounding the determinants of salary, promotion and tenure », The Journal of the Professoriate, vol. 6, no 1, p. 28 à 47.
PERNA, L.W. 2005. « Sex differences in faculty tenure and promotion: The contribution of family ties », Research in Higher Education, vol. 46, p. 277 à 307.
RAJAGOPAL, I. 2002. Hidden academics: Contract faculty in Canadian universities, University of Toronto Press.
REUBEN, E., P. SAPIENZA et L. ZINGALES. 2014. « How stereotypes impair women’s careers in science », Proceedings of the National Academy of Sciences, vol. 111, p. 4403 à 4408.
ROPER, R.L. 2019. « Does gender bias still affect women in science? », Microbiology and Molecular Biology Reviews, vol. 83, e00018-19.
SCHOENING, A.M. 2009. « Women and tenure: Closing the gap », Journal of Women in Educational Leadership, vol. 7, no 2, p. 77 à 92.
STATISTIQUE CANADA, 2021. Nombre et salaires du personnel enseignant à temps plein dans les universités canadiennes (données définitives), 2020-2021, Statistique Canada, Ottawa.
STEWART, P., M. ORNSTEIN et J. DRAKICH. 2009. « Gender and promotion at Canadian universities », Canadian Review of Sociology, vol. 46, no 1, p. 59 à 85.
WALL, K. 2019. « Persévérance et représentation des femmes dans les programmes d’études en STGM », Regards sur la société canadienne, 2 mai, produit no 75-006-X au catalogue de Statistique Canada.
WEISSHAAR, K. 2017. « Publish and perish? An assessment of gender gaps in promotion to tenure in academia », Social Forces, vol. 96, no 2, p. 529 à 560.
WIJESINGHA, R., et H. RAMOS. 2017. « Human capital or cultural taxation: What accounts for differences in tenure and promotion of racialized and female faculty? », Revue canadienne d’enseignement supérieur, vol. 47, no 3, p. 54 à 75.
WOLFINGER, N.H., M.A. MASON et M. GOULDEN. 2008. « Problems in the pipeline: Gender, marriage, and fertility in the ivory tower », The Journal of Higher Education, vol. 79, p. 388 à 405.
- Date de modification :